Czy w UE mogę korzystać z wykupionych w kraju usług online?

Wykupiłeś w kraju dostęp do muzycznego serwisu streamingowego lub abonament u internetowego dostawcy wydarzeń sportowych. Czy wyjeżdżając do krajów Unii Europejskiej — na wakacje lub służbowo — nadal będziesz miał prawo dostępu do płatnych usług online na takich samych zasadach, jak w swoim kraju?

Czy w UE mogę korzystać z wykupionych w kraju usług online?
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 6 sierpnia 2020

Czym są treści online?

Definiujemy tak filmy, wydarzenia sportowe, treści telewizyjne, gry, streaming muzyki, e-booki.  Przed 2017 rokiem nie istniały unijne ustalenia dotyczące korzystania z opłaconych treści online podczas podróży do innego kraju UE. Częstą praktyką było blokowanie dostępu do nich przez operatorów, nakładanie dodatkowych opłat za dostęp lub obniżanie jakości transmisji.

Sprawa została uregulowana Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2017/1128 z 14 czerwca 2017 roku w sprawie transgranicznego przenoszenia na rynku wewnętrznym usług online w zakresie treści. Zgodnie z Rozporządzeniem, należy wyeliminować wszelkie bariery utrudniające konsumentom dostęp do treści online w całej UE, a usługi muszą być świadczone zgodnie z prawem obowiązującym w państwie członkowskim, w którym na stałe mieszka konsument: Rynek wewnętrzny jest obszarem bez granic wewnętrznych, którego funkcjonowanie zależy między innymi od swobodnego przepływu osób i usług, należy zatem zapewnić konsumentom możliwość korzystania z przenośnych usług online w zakresie treści, umożliwiających dostęp do takich treści jak muzyka, gry, filmy, programy rozrywkowe lub wydarzenia sportowe nie tylko w państwie członkowskim ich zamieszkania, lecz także podczas czasowej obecności w innych państwach członkowskich, między innymi w celach związanych z wypoczynkiem, turystyką, podróżami służbowymi lub mobilnością edukacyjną. 

CZYTAJ TEŻRoaming w Unii Europejskiej — nie taki diabeł straszny

Korzystanie z płatnych treści online w innych krajach UE

Podróżując po krajach UE twój dostawca/operator sieci nie może zablokować czy ograniczyć ci dostępu do wykupionych przez ciebie treści online. Możesz z nich korzystać na takich samych zasadach, jak w kraju: pobierać filmy, oglądać wydarzenia sportowe czy słuchać muzyki w ramach abonamentów opłaconych w kraju.

Jeśli w podpisanej przez ciebie umowie jest punkt, który mówi o ograniczeniu dostępu do treści online lub pobieranie za usługę dodatkowych opłat za korzystanie z nich za granicą, to nie ma on zastosowania i jest nieważny.

Korzystanie z bezpłatnych treści online w innych krajach UE

Inaczej sprawy przedstawiają się, jeśli chodzi o dostęp do bezpłatnych treści. Tutaj musisz liczyć na dobrą wolę operatora, który może dobrowolnie udostępnić ci dostęp bez dodatkowych opłat. Niestety, taka praktyka nie jest powszechnie stosowana przez operatorów. Konsumentom pozostaje jedynie liczyć na to, że w niedługim czasie, w dobie tak dużej konkurencyjności, stanie się działaniem powszechnym.

Takie same zasady korzystania z treści w UE

Wyjeżdżając z kraju do innego państwa UE masz prawo mieć dostęp do tych samych treści. Oznacza to, że: 

  • powinieneś mieć dostęp do tych samych treści, za które wykupiłeś abonament w kraju,

  • treści online powinny być dostępne na tego samego rodzaju urządzeniach oraz ich ilości zawartych w abonamencie,

  • treści online powinny być dostępne dla takiej samej liczby użytkowników, która określona jest w abonamencie,

  • jakość treści online musi być dostępna na tym samym poziomie, jak określona w abonamencie (szybkość transferu danych, jakość obrazu, dźwięku).

Pamiętajmy jednak, że dużą różnicą jest to, czy korzystamy z treści online za pomocą sieci 3G/4G/5G czy Wi-Fi. Korzystanie z treści przy użyciu sieci 3G/4G/5G traktowane będzie jak wykorzystanie pakietu danych, który ograniczony jest wykupionym przez ciebie abonamentem. Warto więc korzystać z Wi-Fi i mieć dostęp do swoich treści bez ograniczeń  ilościowych i finansowych. 

CZYTAJ TEŻ Dostęp do Internetu w Unii Europejskiej

Wyjeżdżam z kraju na 3 miesiące. Czy to coś zmienia?

Nie zmienia to absolutnie nic, ale dostawca ma jednak prawo zweryfikować, czy nie wystąpiła trwała zmiana kraju zamieszkania. Według art. 5 Rozporządzenia 2017/1128, dostawca może to zrobić wykorzystując nie więcej niż dwa z podanych niżej kryteriów:

  • dowód tożsamości lub inny ważny dokument tożsamości stwierdzający państwo członkowskie zamieszkania abonenta,
  • szczegóły płatności, takie jak rachunek bankowy, karta kredytowa lub debetowa abonenta,
  • miejsce instalacji set-top box, dekodera lub podobnego urządzenia wykorzystywanego do świadczenia usług na rzecz abonenta,
  • opłacanie przez abonenta opłat licencyjnych za inne usługi świadczone w państwie członkowskim, jak np. abonament radiowo-telewizyjny,
  • umowa o usługi dostępu do internetu lub świadczenie usług telefonicznych lub każda podobna umowa łącząca abonenta z państwem członkowskim,
  • rejestracja na lokalnej liście wyborczej, jeżeli informacja taka jest publicznie dostępna,
  • opłacanie podatków lokalnych, jeżeli taka informacja jest publicznie dostępna,
  • rachunek za media publiczne abonenta łączący abonenta z państwie członkowskim,
  • adres na fakturze lub adres pocztowy abonenta,
  • oświadczenie abonenta potwierdzające jego adres w państwie członkowskim,
  • sprawdzenie adresu IP w celu ustalenia, w obrębie jakiego państwa członkowskiego abonent uzyskuje dostęp do usługi online w zakresie treści.
Jeśli nie nastąpiła zmiana kraju zamieszkania, zasady korzystania z treści online nie ulegają zmianie.

 

 

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!