Jak wygląda procedura zgłoszenia zgonu?

Strata kogoś bliskiego jest, bez względu na okoliczności, przeżyciem traumatycznym, czasem zadumy i refleksji. Niesie ona jednak ze sobą także określone formalności, czas, na których załatwienie jest ograniczony, jedna z nich to zgłoszenie zgonu. Kto, jak i gdzie może to zrobić? Wyjaśniamy.

Jak wygląda procedura zgłoszenia zgonu?
  • Jakub Stasak
  • /
  • 21 marca 2023

Kto może zgłosić zgon?

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, zgłoszenia zgonu należy dokonać we właściwym dla zdarzenia urzędzie stanu cywilnego.

Jaka jest wartość kwoty wolnej od zajęcia i realizowanej dyspozycji na wypadek śmierci?Jaka jest wartość kwoty wolnej od zajęcia i realizowanej dyspozycji na wypadek śmierci?Jakub Stasak

W gronie uprawnionych do tego osób znajdują się:

• współmałżonek osoby zmarłej,

• pozostali członkowie rodziny zmarłego (dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie, brat, siostra, siostrzenica, bratanek, teściowie),

• pełnomocnik jednej z powyższych osób.

Ile czasu mam na zgłoszenie zgonu i jakie dokumenty muszę przygotować?

Kluczowe są tu data widniejąca na wystawianej przez lekarza karcie zgonu oraz przyczyna śmierci.

Termin zgłoszenia zgonu we właściwym urzędzie stanu cywilnego upływa odpowiednio po:

• trzech dniach od wystawienia karty zgonu,

• 24 godzinach od chwili zgonu (jeśli osoba zmarła na skutek choroby zakaźnej).

Co się dzieje z pieniędzmi na koncie osoby zmarłej?Co się dzieje z pieniędzmi na koncie osoby zmarłej?Damian Jemioło

Osoba dokonująca zgłoszenia powinna przygotować:

• kartę zgonu,

• dowód osobisty osoby zmarłej,

• swój dokument tożsamości do okazania przyjmującemu zgłoszenie urzędnikowi USC (np. dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy).

Ile będę czekać?

Rejestracja zgonu (sporządzenie aktu zgonu) następuje w dniu jego zgłoszenia.

Po dokonaniu rejestracji wydawany jest jeden bezpłatny egzemplarz odpisu skróconego aktu zgonu.

Jeśli, z jakichkolwiek przyczyn, rejestracja zgonu w dniu zgłoszenia nie będzie możliwa, kierownik USC zamieści w karcie zgonu adnotację o jego zgłoszeniu.

Taka adnotacja stanowi dla administracji cmentarza pełnoprawną podstawę do wydania pozwolenia na organizację pochówku, a sama rejestracja zgonu następuje w najbliższym możliwym terminie.

Problemy ze spadkiem po krewnym z zagranicyProblemy ze spadkiem po krewnym z zagranicyMartyna Kowalska

Najbardziej dogodne warunki odbioru wystawionych w powyższych okolicznościach odpisów skróconych aktu zgonu (dwa egzemplarze – po jednym dla osoby zgłaszającej i administracji cmentarza, na którym dokonano pochówku) należy ustalić z urzędnikiem USC.

Informacje dodatkowe

Opisana procedura jest bezpłatna.

Po jej zakończeniu osoba zmarła zostaje automatycznie wymeldowana z miejsca stałego lub czasowego pobytu, a należący do niej dowód osobisty jest unieważniany.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!