Jak zmienić zarządcę nieruchomości?

Inwestycja we własne mieszkanie, to dla wielu osób największa i najważniejsza inwestycja, obarczona często wieloletnim kredytem. Dlatego w przypadku wspólnot mieszkaniowych ważne jest to, kto zarządza nieruchomością. Jeśli zarządca nie wywiązuje się właściwie z powierzonych mu zadań, zawsze można go zmienić – demokratyczną decyzją wspólnoty.

Jak zmienić zarządcę nieruchomości?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 1 marca 2021

Kto zmienia zarządcę nieruchomości

Zarządca nieruchomości nie jest osobą nieusuwalną. Na dobrą sprawą jest usługodawcą, który wykonuje powierzone mu zadania przez wspólnotę mieszkaniową. Jeśli są ku temu obiektywne przesłanki, a mieszkańcy bloku czy osiedla nie są zadowoleni z pracy zarządcy, mogą go w każdej chwili zmienić. Podstawią zakończenia współpracy jest wypowiedzenie umowy.

Jak to zrobić? Wszystko zależy od wielkości budynku, w którym mieszkamy. Jeśli jest to blok, wypowiedzenie podpisuje zarząd wspólnoty. Najlepiej jeśli takie działanie zostanie poprzedzone spotkaniem mieszkańców, przedstawieniem aktualnej sytuacji, możliwych alternatyw oraz przeprowadzenie głosowania w  tej sprawie.

W przypadku mniejszych nieruchomości składających się z maksymalnie trzech lokali (np. zabudowa szeregowa) wypowiedzenie podpisują sami właściciele. W takim wypadku mają takie same uprawnienia, jak zarząd większej wspólnoty.

Rekordowa liczba upadłości konsumenckichRekordowa liczba upadłości konsumenckichMikołaj Frączak

Ile wynosi wypowiedzenie umowy z zarządcą?

Niestety nie jest tak, że wręczając wypowiedzenie zarządcy, żegnamy się z nim raz na zawsze i możemy podpisywać umowę z nowym usługodawcą, który natychmiast przejmie obowiązki dotychczasowego.

Wszystko zależy od tego, jaki okres wypowiedzenia został wpisany na pierwotnej umowie z zarządcą nieruchomości. Praktyka pokazuje, że czas ten wynosi zazwyczaj do trzech miesięcy. To oznacza, że zarządca, któremu podziękowaliśmy za współpracę, jeszcze przez jakiś czas będzie pracował dla wspólnoty i pobierał z tego tytułu ustalone w umowie wynagrodzenie.

Obowiązki odwołanego zarządcy nieruchomości

Zarządca nieruchomości, któremu podziękowaliśmy za współpracę, nie może unieść się honorem i spokojnie czekać na upływ terminu wypowiedzenia. Oprócz bieżących spraw związanych z administrowaniem musi rozliczyć się ze wszystkich dokumentów, jakie dotyczą nieruchomości i wspólnoty mieszkaniowej.

Czasem kończy się to odkryciem tzw. „trupa w szafie” i wówczas wychodzą na jaw wszelkie nieprawidłowości w tym problemy finansowe, nierzetelnie prowadzona dokumentacja itd. Lepiej odkryć to wcześniej niż później. Zamiatanie problemów pod dywan zazwyczaj nie prowadzi do niczego dobrego i może skutkować utratą płynności finansowej oraz ogromnym zadłużeniem do spłacenia.

Od kiedy uproszczony nabór do WOT?Od kiedy uproszczony nabór do WOT? Jan Wróblewski

Znalezienie nowego zarządcy

Z uwagi na powyższe, wskazane jest, aby w chwili wręczenia wypowiedzenie staremu zarządcy, przeprowadzić już rozmowy lub nawet podpisać wstępną umowę z jego następcą. Może być to kluczowe w procesie przekazywania dokumentów oraz sprawdzenia ich prawidłowości i kompletności.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!