mLegitymacja emeryta-rencisty
Aplikacja mObywatel od stycznia 2023 r. będzie zawierała również elektroniczną wersję legitymacji emeryta i rencisty. Dzięki temu będzie można mieć ją w telefonie. To znacznie ułatwi codzienne funkcjonowanie w wielu sytuacjach.
- Anna Petynia-Kawa
- /
- 12 stycznia 2023
Elektroniczna legitymacja emeryta-rencisty
Uzyskanie elektronicznej mLegitymacji będzie automatyczne, nie trzeba w tym celu składać żadnych dodatkowych dokumentów i wniosków w ZUS. Co istotne, osoby, które na emeryturę lub rentę przejdą od stycznia 2023 r. będą miały z automatu wydaną legitymację elektroniczną. Na specjalny wniosek emeryta lub rencisty zostanie dodatkowo wydana legitymacja w formie tradycyjnej, plastikowej karty. W tym celu będzie trzeba złożyć w odpowiedniej siedzibie ZUS wniosek — formularz ERL.
Niższe limity dla dorabiających do emerytury i renty. Trzeba uważać!Martyna Kowalska
Co istotne, elektroniczna legitymacja zostanie wystawiona także w wypadku, kiedy rencista bądź emeryt jest posiadaczem plastikowej legitymacji. mLegitymacja będzie miała taki sam termin ważności jak jej tradycyjna wersja. Od posiadacza legitymacji zależy, którą jej wersję będzie wykorzystywać na co dzień. Może to robić zamiennie, w zależności od sytuacji. To na pewno wygodne i bezpieczne rozwiązanie, gdy nie chcemy nosić przy sobie wszystkich dokumentów w portfelu.W jaki sposób dodać mLegitymację w aplikacji mObywatel?
Właściciel mLegitymacji może ją samodzielnie dodać w bezpłatnej aplikacji mObywatel dostępnej na smartfony i tablety. W tym celu należy podjąć trzy proste kroki:
- uruchomić aplikację mObywatel,
- dotknąć opcję “dodaj dokument”,
- na rozwijanej liście wybrać “legitymacja emeryta-rencisty”,
- zatwierdzić wybór hasłem.
Ile komornik może zabrać z emerytury?Martyna Kowalska
Wniosek o tradycyjną legitymację
Od stycznia 2023 osoby, które będą chciały mieć tradycyjną legitymację emeryta-rencisty w formie plastikowej karty identyfikacyjnej będą musiały w tym celu złożyć specjalny wniosek. Formularz ERL można złożyć osobiście w inspektoracie ZUS odpowiadającym naszemu miejscu zamieszkania, pocztą tradycyjną lub elektronicznie z pomocą systemu PUE.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.