Nie można zakazać obecności rodzica podczas adaptacji dziecka w żłobki i przedszkolu
- Rodzice, mimo pandemii, mają prawo być ze swoim dzieckiem, gdy pierwszy raz idzie do przedszkola lub żłobka. Zakazywanie obecności rodzica w okresie adaptacyjnym to nie tylko naruszenie praw dziecka, lecz także zagrożenie dla jego prawidłowego rozwoju — informuje biuro Rzecznika Praw Dziecka.
- Monika Świetlińska
- /
- 2 września 2021
Czy zakaz dla rodziców to właściwa droga?
„Drodzy Rodzice! W związku z pandemią nie organizujemy zajęć adaptacyjnych w przedszkolu przed rozpoczęciem roku szkolnego”, „Ze względów reżimu sanitarnego trzylatki mają 2 dni adaptacji po 2 godziny bez rodziców. Rodzice mają zostać przy wejściu”, „Pani dyrektor zapowiedziała brak adaptacji ze względu na Covid 19. Jest to dla mnie nie do pomyślenia, bo to przedszkole integracyjne, do którego będą uczęszczać różne dzieci” – to tylko kilka przykładów ze skarg rodziców, które trafiają do Biura Rzecznika Praw Dziecka.
Jak przenieść dziecko do innego przedszkola w trakcie roku szkolnego?Mikołaj Frączak
W związku z tym Mikołaj Pawlak, Rzecznik Praw Dziecka, wystąpił do ministrów edukacji i rodziny o pilne podjęcie działań uniemożliwiających dyrektorom placówek wydawanie takich zakazów.
Trzeba szybko reagować
- Rzecznik Praw Dziecka w wystąpieniach do Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka oraz Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marleny Maląg zwrócił uwagę, że dyrektorzy wprowadzenie ograniczeń tłumaczą przede wszystkim sytuacją epidemiczną — przekazuje biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Tymczasem, jak podkreślił Mikołaj Pawlak, wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego dla dyrektorów wcale nie wykluczają uczestnictwa rodziców w czasie adaptacji ich dzieci w przedszkolu, a tym bardziej w żłobku.
Jakie problemy dotykają konsumentów w czasach epidemii?Dorota Kraskowska
Adaptacja ma ogromny wpływ na dalsze relacje dziecka
Rzecznik uważa, że proces adaptacji jest nie tylko jednym z działań z zakresu metodyki wychowania, lecz także podstawą do podmiotowego traktowania dziecka oraz akceptacji jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Sprawne przejście dziecka ze środowiska rodzinnego do przedszkolnego wpływa na dalsze funkcjonowanie młodego człowieka, a przede wszystkim na jego relacje społeczne.
Pawlak podkreśla, że obecność rodzica podczas trwania procesu adaptacyjnego ma szczególnie duże znaczenie w przypadku dziecka z niepełnosprawnością – odpowiednio pokierowana pomoc na tym pierwszym etapie przekraczania progu placówki jest świetnym stymulatorem w niwelowaniu deficytów rozwojowych dziecka.
Rzecznik liczy w tym temacie na pilne działania wobec podmiotów odpowiedzialnych za organizację i przebieg adaptacji dzieci w przedszkolach i żłobkach, i wyeliminowanie takich praktyk.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.