Nowy typ wagonów na polskich torach. Czym są wagony Combo?

Pierwsze 4 z 60 wielofunkcyjnych wagonów Combo trafiło już do PKP Intercity. Zostały one zmodernizowane przez konsorcjum PESA Bydgoszcz oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. Jak zapowiada przewoźnik, wagony o podwyższonym standardzie trafią na popularne trasy. Czym są wagony Combo?

Nowy typ wagonów na polskich torach. Czym są wagony Combo?
  • Michał Górecki
  • /
  • 7 maja 2021

Czym różnią się wagony Combo od pozostałych?

Zmodernizowane wagony pod nazwą 111A-30 Combo zaliczane są do wagonów o podwyższonym standardzie. Są one pierwszymi tego typu wagonami w Polsce. To, co wyróżnia je od pozostałych, spotykanych na kolejowych trasach to m.in. wydzielone przedziały rodzinne, przedziały z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych, które poruszają się na wózku inwalidzkim, oraz specjalna część do bezpiecznego transportu rowerów.

Cechą charakterystyczną gruntownie przebudowanych wagonów jest także wyciszenie ich wnętrza, które ma być odczuwalne i wpływać na zwiększenie komfortu podróży.

Osoby powyżej 45 lat szczególnie narażone na wyłudzenie danych osobowychOsoby powyżej 45 lat szczególnie narażone na wyłudzenie danych osobowychAnna Malinowska

Nowoczesne wagony na polskiej kolei

Jak informuje PKP Intercity, obecnie do jego taboru trafiły pierwsze cztery z sześćdziesięciu zaplanowanych, wielofunkcyjnych wagonów Combo, które są efektem modernizacji pojazdów przez Konsorcjum Pojazdy Szynowe – PESA Bydgoszcz oraz ZNTK Mińsk Mazowiecki.

Kiedy będą nowocześniejsze pociągi w Polsce?

Kontrakt na modernizację 40 pojazdów został podpisany wiosną 2018 roku. Jesienią tego samego roku rozszerzono zamówienie o włączenie do modernizacji kolejnych 20 wagonów. Całkowita wartość przedsięwzięcia obliczona została na 310 mln zł. Według przewoźnika wszystkie zamówione pojazdy powinny być odebrane co końca 2021 roku.

Ministerstwo Finansów chce uregulować crowdfundingMinisterstwo Finansów chce uregulować crowdfundingMartyna Kowalska

Udogodnienia dla niepełnosprawnych w pociągu

Jedną ze wspomnianych cech wagonów Combo są rozwiązania dedykowane osobom niepełnosprawnym. Przewidziano m.in. specjalny przedział dla dwóch osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz dwóch opiekunów. Zainstalowano tam trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przyciski wzywania pomocy umożliwiające łączność z załogą pociągu oraz indywidualne panele sterowania oświetleniem, oraz klimatyzacją.

Każdy wagon wyposażony jest w rozbudowaną rampę, która pozwoli osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózku bezproblemowo wjechać na pokład wagonu. Pomyślano także o automatycznych drzwiach przedziałowych oraz bezprogowych podłogach. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami przystosowano także toalety. Wagony Combo jako pierwsze w naszym kraju posiadają certyfikat „Transportu bez barier”, który został nadany po specjalnym audycie Fundacji Integracja.

Czy w pociągach dostępne są przedziały rodzinne?

Wagony Combo posiadają także specjalne przedziały rodzinne, przystosowane dla osób podróżujących z małymi dziećmi. Oprócz ścian i wykładzin z kolorową grafiką ze zwierzętami wprowadzono specjalne fotele łączące się ze sobą w jedną płaszczyznę, przez co umożliwiają drzemkę najmłodszych podróżnych. Zamontowano także gniazdka elektryczne i USB, natomiast w toaletach znajdują się rozkładane przewijaki.

Prognozy plonów ozimin 2021. Zima nie przyniosła większych stratPrognozy plonów ozimin 2021. Zima nie przyniosła większych stratMikołaj Frączak

Na jakich trasach będą jeździły nowe wagony?

Zgodnie z informacją przedstawioną przez PKP Intercity, unowocześnione wagony będą obsługiwały następujące trasy (cytujemy za komunikatem przewoźnika)

Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;

Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;

Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście;

Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski;

Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

Ile pieniędzy inwestuje kolej w nowe pociągi?

Jak informuje PKP Intercity, przewoźnik do 2030 roku zainwestuje około 19 mld złotych w nowoczesny tabor. Spółka chce za tę kwotę kupić lub modernizować wagony, lokomotywy,  piętrowe składy push-pull, oraz elektryczne zespoły trakcyjne.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!