Pierwsze stacje tankowania wodoru powstaną w Poznaniu i Katowicach
Pierwsze stacje tankowania wodoru do autobusów i samochodów osobowych powstaną w Poznaniu i Katowicach, poinformował na początku maja PKN Orlen. Spółka rozpoczęła już proces wyboru firmy, która będzie wykonawcą budowy stacji tankowania paliwa wodorowego. W 2021 roku uruchomiony zostanie tzw. hub wodorowy w Trzebini (Małopolskie). Kolejny powstanie we Włocławku (Kujawsko-Pomorskie).
- Anna Malinowska
- /
- 6 maja 2021
Czy napęd na wodór będzie popularny?
Wodór obok energii elektrycznej jest wymieniany jako jedno z najbardziej perspektywicznych paliw alternatywnych. Rozwój napędu oparty o najlżejszy pierwiastek w układzie okresowym będzie jednym z wyzwań, przed jakimi stanie motoryzacja w najbliższych dekadach. Obecnie szanse na upowszechnienie paliwa wodorowego są ograniczone ze względu brak infrastruktury, która pozwalałaby na tankowanie nim pojazdów.
Ministerstwo Finansów chce uregulować crowdfundingMartyna Kowalska
Gdzie powstaną pierwsze stacje wodorowe w Polsce?
- „Nie mamy wątpliwości, że paliwa alternatywne będą odgrywały coraz większą rolę w rozwoju motoryzacji” – powiedział cytowany w komunikacie Orlenu prezes tej spółki Daniel Obajtek. W jego ocenie konieczne jest rozwijanie tej technologii oraz budowa hubów wodorowych.
Wiadomo już, że pierwsze stacje tankowania wodoru powstaną w stolicach Wielkopolski i Górnego Śląska. To efekt m.in. strategii miast, które na wodorze, chcą oprzeć rozwój transportu miejskiego.
- Szczególnie duży potencjał dla tego paliwa widzimy w transporcie publicznym. Poznań i Katowice, gdzie powstaną nasze pierwsze stacje ładowania wodoru, są przykładem współpracy PKN Orlen z samorządami, korzystnej zarówno z biznesowego, jak i środowiskowego punktu widzenia – dodał prezes Orlenu.
Adresy pierwszych stacji wodorowych
Wodór będzie można zatankować na obecnie działających stacjach polskiej spółki w Poznaniu przy ul. Warszawskiej oraz w Katowicach przy ul. Murckowskiej. Każda z nich będzie wyposażona w stanowiska tankowania dostosowane zarówno dla autobusów jak i samochodów osobowych.
Orlen szacuje, że na każdej z tych stacji, dzienne zapotrzebowanie na wodór będzie zawierało się w granicach 450-600 kg. Będzie to w dużej mierze zależało od liczby autobusów, jakie będą jeździły w taborze komunikacji publicznej.
Prognozy plonów ozimin 2021. Zima nie przyniosła większych stratMikołaj Frączak
Co to jest hub wodorowy?
W ramach przyjętej przez Orlen strategii rozwoju produkcji i dystrybucji paliw alternatywnych znalazła się m.in. budowa stacji ładowania wodorem. Jeszcze w tym roku uruchomione ma zostać centralne źródło wytwarzania wodoru w Trzebini w Małopolsce (tzw. hub wodorowy). Jeszcze w 2021 roku ma ruszyć budowa kolejnego hubu we Włocławku na Kujawach.
Ile kilometrów będzie można przejechać na zbiorniku wodoru?
Przy okazji komunikatu Orlen przekazał kilka technologicznych detali dotyczących technologii tankowania i wykorzystywania wodoru w transporcie.
Zgodnie z szacunkami, do tankowania autobusów potrzebne będzie ciśnienie 350 barów. Taka wartość pozwoli na uzupełnienie około 28 kilogramów paliwa w czasie jednego kwadransa. Taka ilość ma pozwolić na przejechanie pojazdem transportu publicznego około 400 kilometrów. To oznacza, że najdłuższa, prawie 27-kilometrowa trasa autobusu miejskiego w Poznaniu będzie mogła być pokonana 15 razy na jednym tankowaniu.
Odmówiono pomocy Twojej firmie? MŚP chce, byś mógł się odwołaćMartyna Kowalska
Ekologiczne korzyści komunikacji publicznej opartej na wodorze
Matematyka jest bezlitosna dla wyeksploatowanego taboru z napędem diesla. Zastąpienie tylko jednego pojazdu z silnikiem wysokoprężnym na nowoczesny autobus wodorowy pozwoli w ciągu 12 lat ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery aż o… 800 ton (!).
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.