Rośnie zapotrzebowanie seniorów na usługi telekomunikacyjne
Do niedawna seniorzy stanowili największą grupę narażoną na wykluczenie cyfrowe. Dziś coraz częściej sięgają po oferty z zakresu telefonii komórkowej czy internetu. Duży wpływ na ten stan rzeczy miała pandemia. Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badania, z których wynika, że cały czas rośnie zapotrzebowanie seniorów na usługi telekomunikacyjne.

- Michał Górecki
- /
- 4 marca 2021
Ilu seniorów w Polsce posiada telefon komórkowy?
Jak wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), aż 92% osób w wieku 60+ posiada telefony komórkowe. Zgodnie z deklaracjami w sondażu, seniorzy posiadający komórkę najczęściej wykonują z niego połączenia na numery komórkowe oraz stacjonarne. Stosunkowo często korzystają także z krótkich wiadomości tekstowych SMS.
Samsung galaxy z flip 3 a może Samsung S21?Monika ŚwietlińskaCzy seniorzy korzystają z komunikatorów?
Prawie połowa osób w wieku 60+ (48%), którzy posiadają telefon komórkowy, używa popularnych komunikatorów. Najczęściej są to należące do Facebooka Messenger (75%) oraz WhatsApp (66%). Na dalszych miejscach znalazły się: Viber (8%) oraz Telegram, Signal i Discord (po 1%).
Co czwarty senior używający tych kanałów komunikacji wybiera opcję połączeń głosowych. Prawie co trzeci użytkownik deklaruje, że wyłącznie za ich pośrednictwem wysyła wiadomości tekstowe, lub robi to częściej niż w przypadku tradycyjnych SMS-ów.
Czy tańszy roaming w UE przetrwa?Anna Malinowska
Seniorzy a rynek telefonii stacjonarnej
Z raportu UKE wynika, że ponad połowa (53%) osób powyżej 60. roku życia korzysta z telefonii stacjonarnej. W tym gronie, 60% uważa, że posiadanie takiej możliwości jest istotną kwestią. Większość przyznaje, że największą rolę odgrywa tutaj przyzwyczajenie do tej formy komunikacji. Takiego zdania jest obecnie 39% badanych.
Najczęściej nawiązywanymi połączeniami są te, na inne numery stacjonarne. Rzadziej kontaktują się z infoliniami. Większość seniorów posiadających telefon sieciowy twierdzi, że nie zamierza rezygnować z tej usługi, choć przyznaje, że bacznie przygląda się ofercie. Ewentualne pożegnanie z telefonem stacjonarnym wchodziłoby jednak w grę, gdyby wzrosły koszty korzystania z tej usługi lub pojawiły się bardziej atrakcyjne oferty telefonii komórkowej.
Ilu seniorów w Polsce korzysta z internetu?
Połączenie z internetem wg sondy UKE posiada 85% osób starszych. W większości przypadków łączą się one z globalną siecią we własnym domu. Prawdopodobnie dlatego znaczny odsetek sięga po oferty stacjonarne. Połowa deklaruje także posiadanie internetu mobilnego w swoim telefonie komórkowym.
Seniorzy najczęściej korzystają z internetu, by przeglądać treści na portalach internetowych oraz odbierać pocztę elektroniczną. Część deklaruje także aktywność na portalach społecznościowych.
W przypadku obsługi komputera, aż 63% posiadaczy takiego urządzenia twierdzi, że dobrze daje sobie radę z jego obsługą. Co piąty, określa siebie mianem zaawansowanego użytkownika. Jedynie 13% zgłasza konieczność sięgania po pomoc innych osób, a swoje doświadczenie określa jako „początkujący użytkownik”.
Pobyt w sanatorium będzie droższy? Jan Wróblewski
Jak seniorzy kupują usługi telekomunikacyjne?
72% seniorów twierdzi, że samodzielnie zawiera umowy na usługi komunikacyjne. Jedynie 14% wskazuje, że potrzebuje w tym obszarze pomocy. Podobny odsetek przyznaje, że tego typu formalności załatwia za nie ktoś inny.
Osoby starsze wybierają bardziej tradycyjne formy zakupu usług telekomunikacyjnych. Aż 52% podpisuje umowy w salonach firmowych lub innych stacjonarnych punktach obsługi. 23% zawiera je przez telefon.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.