Ruszył System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie
Pilotażowa odsłona Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) już działa. Pierwszymi jego użytkownikami są właśnie urzędnicy administracji architektoniczno-budowlanej, a uruchomienie wersji dostępnej dla wszystkich organów zaplanowano na przyszły rok.
- Jakub Stasak
- /
- 28 listopada 2023
Czym jest SOPAB?
System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie jest całkowicie bezpłatną, ogólnopolską zintegrowaną platformą, stworzoną, aby do niezbędnego minimum skrócić czas mechanicznej i powtarzalnej pracy urzędnika.
Szczegóły projektu następująco opisywała Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego:
„SOPAB pozwoli na elektroniczne tworzenie i obsługę wszystkich niezbędnych dokumentów, w zakresie procesu budowlanego. Taki zakres zakłada wersja MVP, czyli podstawowa wersja systemu, który posiada wystarczającą liczbę funkcji, aby nadawał się do użytku przez pierwszych użytkowników. Uruchamiany pilotaż z jednej strony umożliwi przetestowanie systemu, z drugiej pozwoli na zebranie uwag od użytkowników do dalszego rozwoju funkcjonalności”.
Nieprzekraczalna linia zabudowy — co to takiego?Michał Górecki
Niezwykle ważną rolę, jaką innowacyjny system pełnić ma w usprawnianiu procesu budowlanego, podkreślał także minister rozwoju i technologii Waldemar Buda:
„Przyspieszenie i usprawnienie procesu budowlanego bez cyfryzacji jest po prostu niemożliwe, a jeśli mieszkalnictwo w Polsce ma wejść na nowy, znacznie wyższy poziom – niezbędne. System SOPAB nie tylko skróci czas uzyskiwania koniecznych przy inwestycjach pozwoleń, ale także ułatwi zadanie urzędnikom, którzy uzyskają sprawne narzędzie codziennej pracy”.
Ruszyła wersja testowa
Pilotażowa wersja SOPAB uruchomiona została 16 listopada bieżącego roku przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.
Z opublikowanego na stronach internetowych Urzędu komunikatu wynika, że weźmie w niej udział 20 organów administracji architektoniczno-budowlanej.
W ramach pilotażu każdy z nich przeprowadzi w systemie pięć spraw dotyczących realizacji pozwolenia na budowę.
Grodzisz działkę? Sprawdź kiedy musisz zgłosić to do urzęduAnna Malinowska
Do najważniejszych funkcjonalności SOPAB należą:
• powiadomienia na pulpicie – na przykład o zbliżającym się lub przekroczonym terminie dla danej sprawy,
• wbudowany moduł mapowy z możliwością przeprowadzania różnych operacji – w tym, zestawiania obszaru działki z innymi warstwami mapy (chociażby, z planem miejscowym),
• szablon pisma dla sprawy pozwolenia na budowę,
• pobieranie danych z serwisu e-Budownictwo Wnioski – system pobierze dane, które składający wniosek wprowadzi następnie do aplikacji e-Budownictwo Wnioski,
• pobieranie danych z systemu EZD PUW – sprawa, która trafi do EZD (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją) zostanie pobrana przez SOPAB i będzie tam w całości prowadzona,
• nowoczesny, intuicyjny interfejs dopasowany do spraw z zakresu budownictwa.
W kolejnych etapach wdrażania systemu przeprowadzona zostanie ponadto dogłębna analiza komentarzy oraz innych spływających od użytkowników zgłoszeń, które będą następnie wykorzystywane w dalszych pracach rozwojowych.
Uruchomienie pierwszej ogólnodostępnej wersji SOPAB planowane jest na początku 2024 roku.
Samowola budowlana. Kiedy można ją zalegalizować i jak to zrobić?Mikołaj Frączak
System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie powstał, aby:
• usprawnić obsługę elektronicznych wniosków przy jednoczesnym zwiększeniu ich liczby,
• zmniejszyć obciążenie pracą mechaniczną i powtarzalną,
• gromadzić i na bieżąco monitorować kompletne dane dotyczące wszystkich postępowań w kraju.
Cyfryzacja procesu budowlanego
Pierwszym krokiem na drodze do cyfryzacji procesu budowlanego był, uruchomiony w roku 2020, serwis e-Budownictwo Wnioski.
Działka rolno-budowlana. Czym różni się od działki budowlanej?Michał Górecki
Umożliwia on składanie wniosków w procesie budowlanym za pośrednictwem portalu internetowego, którego częścią są obecnie wszystkie usługi świadczone przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, czyli:
• e-Budownictwo Wnioski,
• Elektroniczny Dziennik Budowy (EDB),
• Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB),
• Elektroniczny Centralny Rejestr Osób Posiadających Uprawnienia Budowlane (e-CRUB),
• Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB),
• e-Wykonania Zastępcze.
Zwieńczenie wszystkich powyższych rozwiązań stanowi właśnie System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie.
Projekt ten finansowany jest z Funduszy Europejskich, a realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa Oś priorytetowa: E-administracja i otwarty rząd, działanie numer 2.2 „Cyfryzacja procesów back–office w administracji rządowej”.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.