Śmierć abonenta – co dalej z umową z firmą telekomunikacyjną

Zgodnie z prawem, wraz ze śmiercią abonenta, wygasa umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Jak przypomina na swoim blogu Urząd Komunikacji Elektronicznej, bliscy osoby zmarłej do dość długiej listy formalności muszą jednak dopisać poinformowanie firmy telekomunikacyjnej o śmierci jej klienta. Wraz z przedstawieniem aktu zgonu, kontrakt zostanie rozwiązany.

Śmierć abonenta – co dalej z umową z firmą telekomunikacyjną
  • Michał Górecki
  • /
  • 28 maja 2021

Śmierć abonenta a rozwiązanie umowy

Co do zasady, umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych wygasa po śmierci klienta. Konieczne jest jednak poinformowanie dostawcy usług o tym fakcie. Można to zrobić np. w najbliższym punkcie obsługi klienta lub przesyłając taką informację pocztą. To ważne, bowiem dopiero od tego momentu firma telekomunikacyjna może zaprzestać wystawiania rachunków na nazwisko zmarłego. Nie ma bowiem możliwości, by w inny sposób dowiedziała się śmierci swojego klienta. Jego bliscy są dla niej w takiej sytuacji jedynym źródłem informacji. Nie zrobi za nich tego urząd, ani żadna inna instytucja.

W przypadku śmierci abonenta, osoby bliskie powinny dostarczyć do operatora rezygnację z usług wraz z aktem zgonu. Takie pismo powinno zawierać imię, nazwisko, numer lub numery telefonów, numer konta bądź inne dane, które pozwolą pracownikom telekomu odnaleźć klienta w systemie informatycznym.

Do kiedy można wyrobić dowód osobisty przez internet?Do kiedy można wyrobić dowód osobisty przez internet?Michał Górecki

Czy można odziedziczyć numer telefonu?

Tak. Osoby, które chcą przejąć numer telefonu po zmarłym członku rodziny lub kontynuować korzystanie z usług, mogą to zrobić. Konieczna jest jednak tzw. cesja umowy. Inaczej mówiąc, to przeniesienie praw i obowiązków zapisanych w kontrakcie na osobę trzecią.

Zgodnie ze stosowaną praktyką utrzymywane są dotychczasowe warunki umowy, czyli wysokość abonamentu oraz stawki za korzystanie z usług. Zdarzają się jednak sytuacje, w których konieczna jest zmiana zapisów oferty. Wówczas, osoba na którą cedowana jest umowa, uzgadnia warunki świadczenia usług z firmą telekomunikacyjną.

Ile kosztuje cesja umowy po zmarłym abonencie?

Jak informuje UKE, w większości przypadków za cesję usług po śmierci abonenta nie trzeba płacić ani grosza. Zazwyczaj wystarcza uzupełnienie formularza, złożenie odpowiedniego pisma oraz dostarczenie kopii aktu zgonu.

Czy można korzystać z numeru zmarłego bez cesji umowy?

Pytanie tylko na pierwszy rzut oka wydaje się niezasadne. Jak pokazuje doświadczenie, wielu klientów nie przepisuje na siebie numeru zmarłego, ani nie informuje o śmierci abonenta firmy telekomunikacyjnej, tylko nadal korzysta z usług, opłacając regularnie faktury.

UKE zwraca uwagę na fakt, że „taka forma sprawdza się do czasu kiedy nie musimy np. złożyć reklamacji, zgłosić awarii itd. Uprawnienia przysługują abonentowi i dostawca może odmówić rozpatrzenia reklamacji jeśli nie zgłosi jej abonent. Nie polecam podawania się za osobę zmarłą lub podpisywania za nią. Podrobienie podpisu jest zagrożone odpowiedzialnością karną” – ostrzega na blogu Urzędu Komunikacji Elektronicznej naczelnik Departamentu Polityki Konsumenckiej tej instytucji Milena Górecka.

Podmioty ekonomii społecznej czekają na ustawęPodmioty ekonomii społecznej czekają na ustawęMichał Górecki

Śmierć abonenta a obowiązki spadkobierców

Po pierwsze operator telekomunikacyjny nie naliczy żadnych kar umownych wynikających z przedterminowego rozwiązania umowy wynikającego ze zgonu abonenta. Trzeba jednak pamiętać, że na prawnych spadkobierców osoby zmarłej spoczywa obowiązek uregulowania należności, jakie powstały w czasie trwania umowy, licząc do dnia jej rozwiązania.

To samo dotyczy spłaty rat za smartfon, tablet, modem czy smartwatch. Tak jak dziedziczymy dobra materialne lub oszczędności, tak samo przejmujemy na siebie zobowiązania po zmarłym np. kredyty. Tak samo jest z ratami za sprzęt zakupiony u operatora komórkowego.

Na polskim rynku są jednak znane rozwiązania, w których operator dopuszcza możliwość zwrotu telefonu po osobie zmarłej bez konieczności opłacania jakichkolwiek rat od momentu zgłoszenia zgonu. Dobrze jest te kwestie dokładnie sprawdzić w umowie, lub przedyskutować z konsultantem pracującym dla danej firmy telekomunikacyjnej. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!