Smoleńsk. Jest wyrok w sprawie dwóch pilotów TU-154M

Mija 11 lat od tragedii w Smoleńsku. Do dnia dzisiejszego nie wyjaśniono przyczyn katastrofy. Ale jest jeden punkt zwrotny w tej sprawie: śledztwo wykazało, że umiejętności i doświadczenie załogi samolotu dawały pełne podstawy do uznania, iż jest ona w stanie bezpiecznie wykonać lot do Smoleńska.

Smoleńsk. Jest wyrok w sprawie dwóch pilotów TU-154M
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 7 października 2021

Zarzuty wobec dowódców

Dowódcy pułku i eskadry wyznaczyli do lotu na uroczystości katyńskie osoby o odpowiednim doświadczeniu, a piloci posiadali umiejętności praktyczne do wykonania tego lotu — wynika ze śledztwa, które nadzorował Departament do Spraw Wojskowych Prokuratury Krajowej.

Ważenie każdego pasażera przed lotem będzie obowiązkowe? Wszystko, by oszczędzić paliwoWażenie każdego pasażera przed lotem będzie obowiązkowe? Wszystko, by oszczędzić paliwoMartyna Kowalska

- Umorzył on zarzuty wobec dwóch oficerów 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego w sprawie niedopełnienia obowiązków przy wyznaczaniu załogi samolotu TU-154M na lot do Smoleńska 10 kwietnia 2010 roku — przekazuje Prokuratura Krajowa. 

Kim byli piloci TU-154M?

Za sterami siedziało dwóch pilotów: Arkadiusz Protasiuk - kapitan pilot, pierwszy pilot, w chwili katastrofy lat 35, miał wówczas 13 lat doświadczenia oraz Robert Grzywna — major kapitan, drugi pilot, w chwili katastrofy 36 lat, podobnie jak pierwszy pilot miał wówczas 13 lat doświadczenia.

- Pierwszy pilot wylatał prawie 2910 godzin, także w trudnych warunkach atmosferycznych, przy zamgleniu, niskiej podstawie chmur i opadach deszczu. Wykonał ponad 50 lądowań przy wykorzystaniu nieprecyzyjnych systemów lądowania, w tym takich jak na lotnisku w Smoleńsku — wymienia prokuratura, dodając, że pilot znał to lotnisko i funkcjonujący na nim system podejścia do lądowania z kilku wcześniejszych lotów – ostatni raz lądował tam 7 kwietnia 2010 roku. Doskonale posługiwał się językiem rosyjskim, co umożliwiało sprawną komunikację z rosyjską obsługą lotniska. — Okoliczności te wskazują, że był jednym z najbardziej doświadczonych pilotów TU-154M, co znalazło też potwierdzenie w zeznaniach świadków — stwierdza Prokuratura Krajowa.

Spóźnienie podczas lotu z przesiadką. Jakie odszkodowanie mi się należy?Spóźnienie podczas lotu z przesiadką. Jakie odszkodowanie mi się należy?Martyna Kowalska

Drugi pilot miał podobne doświadczenie: wylatał prawie 1910 godzin, w tym 475 godzin na TU-154M i przeszedł wymagane szkolenia. - Wielokrotnie wykonywał loty do Federacji Rosyjskiej i innych państw dawnego ZSRR. Nie było żadnych podstaw do kwestionowania jego kompetencji i umiejętności - zaznacza prokuratura.

Dotyczy to także nawigatora TU-154M — Artura Ziętka, który doświadczenie w nawigowaniu tym typem samolotów zdobywał m.in. w czasie trudnych lotów transatlantyckich. Wysoko oceniono jego umiejętności i profesjonalizm.

Śledztwo umorzone

- Śledztwo wykazało, że umiejętności i doświadczenie załogi samolotu TU-154M dawały pełne podstawy do uznania, iż jest ona w stanie bezpiecznie wykonać lot do Smoleńska. Dlatego brakuje jakichkolwiek przesłanek, by zachowanie dowódców, którzy wyznaczyli do lotu tę załogę, ocenić jako niedopełnienie obowiązków i działanie na szkodę interesu publicznego, czy prywatnego - podsumowuje prokuratura.

Podróż samolotem z dzieckiem – jak się do tego przygotować?Podróż samolotem z dzieckiem – jak się do tego przygotować?Martyna Kowalska

Postępowanie toczyło się niezależnie od głównego śledztwa w sprawie przyczyn i przebiegu katastrofy smoleńskiej, które prowadzi Zespół Śledczy nr I  Prokuratury Krajowej. W tym drugim śledztwie trwają prace nad kompleksową opinią, którą przygotowuje międzynarodowy zespół biegłych.

Fot. Wikipedia

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!