Twój rachunek bankowy w Unii Europejskiej

Każdy mieszkaniec Unii Europejskiej ma prawo do otwarcia i posiadania podstawowego rachunku bankowego w innym kraju UE. Żaden bank nie ma prawa odmówić otwarcia takiego rachunku, dlatego że nie jesteś obywatelem kraju, w którym funkcjonuje bank. Jednak w niektórych przypadkach bank może odmówić otwarcia rachunku oszczędnościowego.

Twój rachunek bankowy w Unii Europejskiej
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 11 sierpnia 2020

Jadąc do pracy lub na studia do Holandii, bez problemu otworzysz tam podstawowy rachunek bankowy i możesz z niego w pełni korzystać wraz z mobilnymi aplikacjami, jeśli bank takową posiada.

Są oczywiście wyjątki od tego prawa. Jednym z nich jest posiadanie podstawowego rachunku bankowego w innym banku tego kraju. Kolejnym powodem odmowy może być nieprzestrzeganie przez klienta praw i przepisów UE, które dotyczą finansowania działań terrorystycznych lub prania brudnych pieniędzy.

Czym jest podstawowy rachunek bankowy?

To rachunek, który pozwala nam na korzystanie z podstawowych operacji bankowych (przelewy, wpłata/wypłata gotówki, polecenia zapłaty czy zakupy przy użyciu karty płatniczej). Bank powinien zaoferować ci kartę płatniczą do rachunku, która spełnia te same funkcje, co karta banków krajowych. Niektóre banki mogą nawet zaoferować ci limit kredytowy w koncie.

Pamiętaj o opłatach bankowych

Każdy bank powinien przed podjęciem decyzji o otwarciu konta przedstawić Ci dokument zawierający opis usług przysługujących w danym koncie oraz wyszczególnienie wszelkich opłat związanych z korzystaniem z niego. Większość banków posiada te informacje na swoich stronach internetowych.

Uwaga, niektóre banki w UE mogą mieć dodatkowo opłatę roczną za udostępnienie rachunku, więc dobrze porównać oferty kilku banków, ich tabele opłat, przed podjęciem decyzji o otwarciu rachunku.

CZYTAJ TEŻDostęp do Internetu w Unii Europejskiej

Czy mogę przenieść swój podstawowy rachunek bankowy do innego banku?

Oczywiście tak, jeśli mówimy o banku w tym samym kraju, gdzie posiadasz rachunek, który chcesz przenieść do innego banku np. ze względu na lepszą ofertę czy promocję rachunku.

Całą operacją przeniesienia rachunku nie musisz się przejmować, powinien się tym zająć bank, do którego chcesz przenieść rachunek. To nowy bank zadba o to, żeby przekazane zostały wszystkie twoje dane, anulowano w starym banku wszelkie zlecenia stałe. Nowy bank poinformuje o zmianie konta niezbędne instytucje (pracodawców, ubezpieczycieli czy dostawców usług). Nowy bank musi również ustanowić na twoim koncie nowe stałe zlecenia oraz przenieść i zaakceptować polecenia zapłaty. Bank może pobrać od ciebie opłatę za zamknięcie poprzedniego rachunku, ale musi cię wcześniej o tym fakcie poinformować.

Może czasem zdarzyć się sytuacja, że w trakcie przenoszenia rachunku minie jakiś termin płatności lub bank popełni błąd przy procedurze i na przykład nie poinformuje o zmianie twojego operatora telefonii komórkowej,a  wtedy poniesiesz z tego tytułu dodatkowe koszty. W takim przypadku należy ci się ich zwrot, ponieważ do opóźnienia doszło nie z twojej winy.

CZYTAJ TEŻCzy w UE mogę korzystać z wykupionych w kraju usług online?

A jeśli mój bank stanie się niewypłacalny?

Ta obawa towarzyszy nam często w dzisiejszych, dość niepewnych czasach, szczególnie jeśli na naszym koncie ulokowane są duże sumy. Przepisy unijne chronią twoje pieniądze, ale do określonej kwoty. W przypadku niewypłacalności/bankructwa banku, w którym posiadasz rachunek oszczędnościowy, twoje zasoby finansowe są chronione do kwoty 100 tys. euro lub równowartości tej kwoty w walucie kraju, którego jesteś obywatelem. Jest to limit, który przysługuje na bank i osobę. Jeśli posiadasz rachunek oszczędnościowy wspólnie z małżonkiem/partnerem, kwota dotyczy osoby, czyli otrzymacie maksymalnie 200 tys. euro, czyli po 100 000 euro na osobę.

Prawo unijne uwzględnia kilka przypadków i ściśle określony czas, kiedy kwota ochronna może przekroczyć 100 tys. euro:

  • sprzedałeś nieruchomość mieszkalną i wpłaciłeś te pieniądze na konto,

  • otrzymałeś świadczenie od ubezpieczyciela lub odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu w wyniku popełnionego na tobie przestępstwa lub zostałeś niesłusznie skazany,

  • wpłaciłeś pieniądze otrzymane w wyniku określonego wydarzenia w życiu (świadczenie po przejściu na emeryturę, rozwód lub małżeństwo, śmierć w rodzinie, inwalidztwo wyniku choroby lub wypadku, świadczenie wynikające ze zwolnienia z pracy.

Czas ochrony wynosi od 3 do 12 miesięcy w zależności od prawa bankowego kraju UE, w którym masz konto.

CZYTAJ TEŻ Roaming w Unii Europejskiej — nie taki diabeł straszny

 

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!