Czym jest regulamin pracy? Co zawiera? Gdzie go znaleźć?
Klarowność i sprawiedliwość – to naczelne zasady, na których opiera się współczesny rynek pracy, jednym z kluczowych dokumentów ułatwiających wcielanie ich w życie jest zaś regulamin pracy. Co zawiera i gdzie go znaleźć? Wyjaśniamy.
- Jakub Stasak
- /
- 26 września 2023
Podstawowe źródła prawa pracy i ich hierarchia
Najważniejsze źródło prawa pracy bez wątpienia stanowi ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku — Kodeks pracy (z późniejszymi zmianami).
Czy pracodawca ma prawo do dysponowania moim urlopem?Jakub Stasak
Artykuł 9. wspomnianego dokumentu, szczególną rolę w funkcjonowaniu omawianej gałęzi prawa przyznaje także m.in.:
• przepisom innych ustaw i aktów wykonawczych, określającym prawa i obowiązki pracowników i pracodawców,
• postanowieniom układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych,
• regulaminom i statutom określającym prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
Hierarchia powyższych źródeł prawa pracy przedstawia się zaś następująco:
• postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych oraz regulaminów i statutów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy, oraz innych ustaw i aktów wykonawczych,
• postanowienia regulaminów i statutów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych,
• postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów oraz statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, nie obowiązują.
Czym jest regulamin pracy?
Regulamin pracy to wewnątrzzakładowy dokument, ustalający organizację i porządek pracy oraz związane z tą kwestią prawa i obowiązki zarówno pracodawcy, jak i pracowników.
Obowiązek wprowadzenia regulaminu pracy spoczywa na pracodawcy nieobjętym układem zbiorowym pracy, a zatrudniającym co najmniej 50 pracowników.
Czy pracodawca ma prawo do oceny pracownika?Anna Pakaszewska-Cetera
Ten sam obowiązek ciąży na pracodawcy zatrudniającym od 20 do 50 pracowników, jeśli z wnioskiem o wprowadzenie regulaminu pracy wystąpi zakładowa organizacja związkowa, a w danym przedsiębiorstwie nie obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy.
W myśl artykułu 104 (2). Kodeksu pracy:
„Regulamin pracy ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową. W razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala pracodawca”.
Co zawiera regulamin pracy?
W świetle obowiązujących przepisów regulamin pracy wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników.
Dlaczego pracodawcy nie odpowiadają na CV?Anna Pakaszewska-Cetera
Pracodawca musi zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed dopuszczeniem go wykonywania obowiązków, a sam dokument powinien ustalać w szczególności:
• organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,
• systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy,
• porę nocną,
• termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,
• wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom,
• rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,
• wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
• obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
• przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Uwaga: Poszczególne regulaminy mogą zawierać także różnego rodzaju, nienaruszające przepisów Kodeksu pracy, szersze regulacje.
Gdzie znaleźć regulamin pracy?
Opisując procedurę zapoznania pracowników z regulaminem pracy, Kodeks Pracy stanowi jedynie, że powinien być to „sposób przyjęty u danego pracodawcy”.
Gdzie pracodawca sprawdza zwolnienie lekarskie?Anna Pakaszewska-Cetera
Za przykładowe formy realizacji wspomnianego nakazu uznać należy, chociażby:
• wywieszenie tekstu regulaminu na zakładowej tablicy ogłoszeń bądź pozostawienie go w innym ogólnodostępnym i widocznym miejscu,
• rozesłanie pracownikom tekstu regulaminu drogą mailową,
• przekazanie kopii regulaminu każdemu z pracowników.
Ważne: Wszelkie zmiany w treści regulaminu pracy dokonywane są w takim samym trybie jak jego wprowadzenie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.