Drogi w Unii Europejskiej zamykają się dla przewoźników z Rosji i Białorusi. Kiedy?

Koniec z transportem drogowym i morskim z Rosji i z Białorusi. Unia Europejska podjęła w weekend decyzję o wprowadzeniu zakazu dla przewoźników z obu krajów. Od 9 kwietnia obowiązuje piąty pakiet sankcji UE.

Drogi w Unii Europejskiej zamykają się dla  przewoźników z Rosji i Białorusi. Kiedy?
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 11 kwietnia 2022

Zakaz rosyjskiego transportu drogowego i morskiego na terenie Unii

Wiążące jest tu Rozporządzenie 2022/576, wprowadzające zakaz wykonywania transportu drogowego towarów na terytorium Unii Europejskiej, w tym tranzytu, przez przedsiębiorców transportu drogowego z siedzibą w Rosji. Decyzję podjęto 9 kwietnia, ale przewidziano tu okres przejściowy do 16 kwietnia i tylko w stosunku do transportu towarów rozpoczętego przed 9 kwietnia i który znajdował się już na terytorium UE 9 kwietnia lub musi przejechać tranzytem przez UE, aby powrócić do Rosji.

- Zakaz transportu drogowego nie ma charakteru bezwzględnego, ponieważ nie obejmuje transportu: poczty w ramach usługi powszechnej i towarów przewożonych tranzytem przez UE między Obwodem Kaliningradzkim a pozostałym terytorium Rosji, pod warunkiem że transport takich towarów nie jest w inny sposób zakazany — przekazuje Ministerstwo Infrastruktury.

Jak nadać bezpłatną paczkę humanitarną na Ukrainę? Poczta Polska wyjaśniaJak nadać bezpłatną paczkę humanitarną na Ukrainę? Poczta Polska wyjaśniaAnna Malinowska

Jak informuje resort, właściwe organy państwa członkowskiego mogą też zezwolić na wykonanie transportu towarów przez przedsiębiorcę transportu drogowego z siedzibą w Rosji, jeżeli ustaliły, że taki transport jest niezbędny:

    • w celu zakupu, przywozu lub transportu do UE gazu ziemnego i ropy naftowej, w tym produktów rafinacji ropy naftowej, a także tytanu, aluminium, miedzi, niklu, palladu i rudy żelaza
    • w celu zakupu, przywozu lub transportu produktów farmaceutycznych, medycznych, rolnych i spożywczych, w tym pszenicy, a także nawozów, których przywóz, zakup i transport jest dozwolony zgodnie z rozporządzeniem
      • w celach humanitarnych
        • w celu funkcjonowania przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych UE i państw członkowskich w Rosji, w tym delegatur, ambasad i misji, lub organizacji międzynarodowych w Rosji korzystających z immunitetów zgodnie z prawem międzynarodowym
          • w celu przekazania lub wywozu do Rosji dóbr kultury, które są przedmiotem wypożyczenia w kontekście formalnej współpracy kulturalnej z Rosją.

            Uchodźcy z Ukrainy z Kartą Polaka. Jakie mają uprawnienia?Uchodźcy z Ukrainy z Kartą Polaka. Jakie mają uprawnienia?Mikołaj Frączak

            Jeśli chodzi o transport morski, to rozporządzenie Rady UE 2022/576 przewiduje zakaz dostępu do portów Unii Europejskiej, w tym portów polskich, statków zarejestrowanych pod banderą Rosji, w tym jachtów i łodzi rekreacyjnych. 

            - Zakaz ten obowiązuje po 16 kwietnia i ma zastosowanie również do statków, które zmieniły swoją rosyjską banderę na banderę innego państwa po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę, czyli od 24 lutego. Zakaz ten nie będzie miał zastosowania w przypadku statków potrzebujących pomocy, zmuszonych do awaryjnego zawinięcia do portu ze względów bezpieczeństwa morskiego lub w celu ratowania życia na morzu — informuje Ministerstwo Infrastruktury.

            Zakaz transportu drogowego dotyczy też Białorusi

            Przepisy z 9 kwietnia wprowadziły również dla przedsiębiorców transportu drogowego i morskiego mających siedzibę na Białorusi zakaz transportu towarów na terytorium UE, w tym tranzytu. Są jednak wyjątki, które dotyczą przewożących przesyłki pocztowe w ramach świadczenia usługi powszechnej.

            - Ponadto organy państwa członkowskiego UE mogą wprowadzić wyjątki od ww. zakazu, o ile zostaną spełnione określone warunki. Państwa członkowskie mogą zezwolić na przewóz towarów przez przedsiębiorstwo transportu drogowego mające siedzibę na Białorusi, jeżeli właściwe organy ustalą, że taki przewóz jest konieczny do zakupu, przywozu lub transportu do UE gazu ziemnego i ropy naftowej, w tym produktów rafinacji ropy naftowej, a także tytanu, aluminium, miedzi, niklu, palladu i rudy żelaza, zakupu, przywozu lub transportu produktów farmaceutycznych, medycznych, rolnych i spożywczych, w tym pszenicy; lub w celach humanitarnych, czy funkcjonowania przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych Unii i państw członkowskich na Białorusi, w tym delegatur, ambasad i misji, lub organizacji międzynarodowych na Białorusi korzystających z immunitetów zgodnie z prawem międzynarodowym - podaje resort infrastruktury.

            Białorusini traktowani jak Ukraińcy? Tego chcą pracodawcyBiałorusini traktowani jak Ukraińcy? Tego chcą pracodawcyAnna Malinowska

            Tak  jak w przypadku Rosji w odniesieniu do zakazu transportu drogowego dla przedsiębiorców z Białorusi wprowadzono okres przejściowy do 16 kwietnia z wyjątkami dokładnie takimi samymi, jak w przypadku Rosji.

            Ważne, by pamiętać, że sankcje te nie dotyczą polskich przewoźników drogowych ani przewoźników z innych państw niż Rosja i Białoruś. 

            - Można się jednak spodziewać, że Rosja i Białoruś zastosują analogiczny zakaz transportu drogowego dla przewoźników z UE, w tym Polski. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury odradza polskim przewoźnikom wykonywanie podróży do Białorusi i Rosji, a tym, którzy posiadają pojazdy na terytorium tych państw, zaleca ich powrót do Polski - proponuje ministerstwo.

            Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
            Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

            Security Magazine

            Czy ten artykuł był przydatny?

            Newsletter

            Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!