Kiedy koniec aut z silnikami spalinowymi?

Wiele krajów, takich jak Norwegia, Szwecja, Dania, Islandia, Holandia, Kanada, Francja, Wielka Brytania i Niemcy, ogłosiło plany zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi w przyszłości. Terminy tych zakazów różnią się, ale większość z nich ma zostać wprowadzona między 2025 a 2040 rokiem. Tymczasem Komisja Europejska, Rada Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski osiągnęły porozumienie w sprawie norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. Zatwierdzony został cel całkowitej redukcji emisji. To oznacza, że w UE już od 2035 roku w krajach będzie można rejestrować jedynie pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym.

Kiedy koniec aut z silnikami spalinowymi?
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 20 marca 2023

Marki i kraje

Producenci samochodów, tak jak Volvo, Volkswagen czy General Motors, również ogłaszają plany przejścia na produkcję wyłącznie elektryczną w przyszłości, zwykle w okolicach 2030-2040 roku.

Trudno jest jednak dokładnie określić, kiedy auta z silnikami spalinowymi całkowicie znikną z rynku na całym świecie, ale można zauważyć, że coraz więcej krajów i producentów samochodów podejmuje inicjatywy mające na celu stopniowe wycofywanie pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na rzecz pojazdów elektrycznych.

Czy za brak prądu należy się bonifikata?Czy za brak prądu należy się bonifikata?Mikołaj Frączak

Mimo że wiele krajów i firm dąży do zakończenia ery silników spalinowych, nie oznacza to jednak, że znikną one natychmiast. Auta z silnikami spalinowymi będą nadal funkcjonować i być używane przez dłuższy czas, ale liczba nowych pojazdów z silnikami spalinowymi na rynku będzie sukcesywnie maleć. 

W rzeczywistości pełne wyeliminowanie pojazdów z silnikami spalinowymi będzie zależało od wielu czynników jak rozwój infrastruktury ładowania, technologii baterii i polityki rządów na całym świecie.

Wycofywanie samochodów z silnikami spalinowymi

Rozwój rynku pojazdów elektrycznych i wycofywanie samochodów z silnikami spalinowymi wiąże się z różnymi aspektami. W tym na przykład:

  1. Regulacje rządowe. Wprowadzenie przepisów, takich jak zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi, jest kluczowe dla przyspieszenia przejścia na pojazdy elektryczne. Wiele krajów wprowadza różne polityki, takie jak dotacje i ulgi podatkowe, aby zachęcić konsumentów do zakupu samochodów elektrycznych.

  2. Inwestycje w infrastrukturę ładowania. Rozwój sieci ładowania jest niezbędny dla masowego przejścia na pojazdy elektryczne. W miarę jak więcej kierowców zacznie korzystać z samochodów elektrycznych, konieczne będzie budowanie stacji ładowania w odpowiedniej odległości, zarówno w miastach, jak i na obszarach wiejskich. Rządy i prywatne firmy współpracują, aby zapewnić szybkie i wygodne ładowanie dla kierowców.

  3. Technologia baterii. Postęp technologiczny w dziedzinie baterii, zwłaszcza w zakresie pojemności, kosztów i czasu ładowania, jest kluczowy dla zwiększenia atrakcyjności pojazdów elektrycznych. Badania nad nowymi rodzajami baterii, takimi jak baterie litowo-polimerowe czy baterie stałotlenkowe, mogą przyczynić się do dalszego rozwoju rynku.

  4. Koszty. Ceny samochodów elektrycznych są obecnie wyższe niż ich odpowiedników z silnikami spalinowymi, ale różnica ta powinna się zmniejszać, gdy technologia baterii stanie się tańsza, a skala produkcji wzrośnie. W miarę jak pojazdy elektryczne stają się bardziej konkurencyjne cenowo, więcej konsumentów będzie się decydować na ich zakup.

  5. Świadomość ekologiczna. Wzrost świadomości ekologicznej społeczeństwa przyczynia się do zwiększenia popytu na pojazdy elektryczne. Pojazdy te emitują znacznie mniej zanieczyszczeń powietrza, co przekłada się na korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska.

  6. Autonomia. W miarę jak baterie stają się bardziej wydajne, zasięg pojazdów elektrycznych będzie się zwiększać, co zniweluje tzw. "lęk przed zasięgiem" u kierowców. W miarę jak autonomia pojazdów elektrycznych zwiększa się, stają się one atrakcyjniejsze dla większej liczby kierowców.

Operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów w 8 miastach w PolsceOperatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów w 8 miastach w PolsceAnna Malinowska

Koniec aut z silnikami spalinowymi jest nieunikniony, ale czas, kiedy to nastąpi, zależy od wielu wspomnianych czynników. W miarę jak samochody elektryczne stają się coraz bardziej konkurencyjne pod względem cen i wydajności, można się spodziewać, że liczba samochodów z silnikami spalinowymi na rynku będzie sukcesywnie maleć, a pojazdy elektryczne będą coraz powszechniej używane.

Jak sytuacja wygląda w Unii Europejskiej?

Tu znamy konkrety, bo końcówką 2022 roku Parlament Europejski i Rada UE zawarły porozumienie dotyczące nowelizacji rozporządzenia 2019/31. Przepisy będą wymagały, aby wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze sprzedawane w UE były zeroemisyjne do 2035 r. 

Jako cel pośredni, który ma być osiągnięty w 2030 r., przyjęto, że redukcja emisji CO2 ma wynieść 55% dla aut osobowych i 50% redukcji w przypadku pojazdów dostawczych, w stosunku do emisji z 2021 r. 

Producenci, którzy nie dostosują się do nowych przepisów, będą narażeni na dotkliwe kary finansowe. Od 2035 roku nie będzie można w Europie sprzedawać aut z silnikami spalinowymi.

Na podstawie zawartego porozumienia Komisja zostanie zobowiązana do przedstawienia do 2025 r. metodologii pozwalającej na obliczanie emisji CO2 dla całego cyklu życia pojazdów osobowych i lekkich dostawczych. Przyczyni się to do dekarbonizacji całego łańcucha dostaw sektora motoryzacyjnego. W ramach konsensu została częściowo utrzymana budząca kontrowersje tzw. klauzula "Ferrari". 

Elektryczne autobusy dla gmin wiejskichElektryczne autobusy dla gmin wiejskichMichał Górecki

Na jej podstawie producenci z wolumenem do 10 tys. pojazdów osobowych i 22 tys. pojazdów lekkich dostawczych zostaną zwolnieni z celów pośrednich (2030 r.) w zakresie konieczności redukcji emisji. Producenci aut sportowych stoją jednak przed olbrzymim wyzwaniem, ponieważ obejmie ich stuprocentowe ograniczenie, obowiązujące od 2035 r.

W rozporządzeniu uwzględniono również regulacje nakazujące kierowanie funduszy unijnych na cele związane z rozwijaniem flot elektrycznych i powiązanych technologii, szczególnie w przypadku średnich i małych przedsiębiorstw oraz tych regionów i społeczności, które najbardziej tego potrzebują. 

Przegląd rozporządzenia i jego efektywności zaplanowano na 2026 r. Po zakończeniu negocjacji szef UE ds. klimatu Frans Timmermans powiedział, że porozumienie jest silnym sygnałem dla przemysłu i konsumentów. – Europa obejmuje przejście na mobilność o zerowej emisji. Europejscy producenci samochodów już udowadniają, że są gotowi stanąć na wysokości zadania, a na rynek trafiają coraz większe i coraz bardziej przystępne cenowo samochody elektryczne – wskazano w oświadczeniu.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!