Wypis, wyrys, odpis, wyciąg, zaświadczenie - ile zapłacisz w urzędzie?
Wizyty w urzędach stanowią codzienność, a głównym celem wielu z nich jest uzyskanie konkretnych dokumentów. Czym są i czym różnią się od siebie? Z jakimi opłatami wiąże się ich otrzymanie? Wyjaśniamy.
- Jakub Stasak
- /
- 28 lutego 2023
Wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków
Aby dokonać wpisu nieruchomości do ksiąg wieczystych, niezbędne jest uzyskanie dokumentów takich jak wypis czy wyrys z rejestru gruntów i budynków.
Oba dokumenty określają dokładne położenie i funkcję danej nieruchomości, a ich definicja prawna znajduje się w Ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne, z dnia 17 maja 1989 roku.
Wypis z rejestru gruntów i budynków może zostać wydany w wersji pełnej lub skróconej, zawiera komplet informacji o danej działce, budynku lub lokalu.
Wyrys natomiast, jak sama nazwa wskazuje, przybiera postać graficzną, a zgromadzone w ewidencji dane przedstawia w formie mapy.
Inwestycja w ziemię. Na co uważać?Martyna Kowalska
Dokumenty te niezbędne będą także min. przy podziale działki lub budynku i wykonywaniu operatu szacunkowego nieruchomości, czyli jednej z podstawowych formalności, które napotkamy, ubiegając się o kredyt hipoteczny.
Odpowiedni wniosek złożyć można drogą elektroniczną, a także osobiście w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta, na którego terenie znajduje się nieruchomość.
Towarzysząca temu opłata wynosi 140 złotych (za elektroniczną wersję wypisu i wyrysu) lub 150 złotych (za wydruki wypisu i wyrysu).
Odpis, wyciąg lub zaświadczenie z księgi wieczystej
Na wstępie warto uporządkować kwestie nomenklaturowe.Używany powszechnie termin „wypis z księgi wieczystej” jest, z punktu widzenia prawa, błędny.
Dokumentami, o które możemy się ubiegać, są bowiem trzy rodzaje odpisów:
• odpis zwykły,
• odpis zupełny,
• wyciąg z księgi wieczystej (właśnie on bywa najczęściej mylnie określany mianem „wypisu”).
Odpisy różnią się od siebie przeznaczeniem oraz szczegółowością zawartości, a mówić mogą o:
• adresie, powierzchni i typie nieruchomości,
• obecnym i poprzednich jej właścicielach,
• przeszłych hipotekach.
Wydawane są również zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej.
Elektroniczne Księgi Wieczyste – jak z nich korzystać?Mikołaj Frączak
Wyciąg z księgi wieczystej zawiera ostatni stan wpisów dokonanych we wskazanym dziale KW wraz ze wzmiankami o wnioskach, skargach na orzeczenia referendarzy sądowych, apelacyjnych, skargach kasacyjnych i wszczęciu postępowań z urzędu.
W odróżnieniu od dwóch pozostałych odpisów może on dotyczyć tylko konkretnego rodzaju księgi, czyli:
• Działu I – zawierającego oznaczenia nieruchomości oraz informacje dotyczące praw związanych z własnością,
• Działu II – w którym znajdują się informacje o właścicielach i użytkownikach wieczystych,
• Działu III – dotyczącego roszczeń i ograniczonych praw rzeczowych do nieruchomości,
• Działu IV – omawiającego ewentualne wzmianki o hipotekach nieruchomości.
Stosowny wniosek złożyć można osobiście lub listownie w oddziałach regionalnych Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych.
Co to jest hipoteka łączna?Mikołaj Frączak
Wydanie dokumentu wiąże się z następującymi kosztami:
• 30 złotych — za odpis zwykły księgi wieczystej,
• 60 złotych — za odpis zupełny księgi wieczystej,
• za wyciąg z księgi wieczystej:
a) 15 złotych — z jednego działu księgi wieczystej
b) 20 złotych — z dwóch działów księgi wieczystej
c) 25 złotych — z trzech działów księgi wieczystej
d) 30 złotych — z czterech działów księgi wieczystej
• 10 złotych — za zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej.
Odpis aktu stanu cywilnego
Aktami stanu cywilnego są akty urodzenia, małżeństwa i zgonu.
Odpisy powyższych dokumentów sporządzane są w dwóch wariantach:
• odpis skrócony aktu stanu cywilnego – zawiera wyłącznie aktualną treść aktu, uwzględniającą wszystkie zmiany, których w nim dokonano.
• odpis zupełny aktu stanu cywilnego – dokładnie powtarza treść aktu z chwili jego sporządzenia wraz z treścią późniejszych zmian.
Jak zgłosić zgon?Martyna Kowalska
Wniosek o wydanie odpisu złożyć możemy w dowolnym urzędzie stanu cywilnego w Polsce, wybierając najwygodniejszą dla nas spośród trzech dostępnych metod:
• osobiście w urzędzie,
• listownie,
• drogą elektroniczną.
Wiąże się z tym opłata w wysokości odpowiednio:
• 22 złotych – za odpis skrócony,
• 33 złotych – za odpis zupełny.
W przypadku, gdy sprawę załatwiamy przez pełnomocnika, musimy liczyć się z dodatkowym kosztem w wysokości 17 złotych, który poniesiemy w związku z wydaniem pełnomocnictwa.
Zmiana nazwiska i zmiana imienia. W jakich sytuacjach?Jakub Stasak
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej zawiera jednak szczegółowy wykaz celów, do których odpis aktu stanu cywilnego pobrany może być bezpłatnie.
Wśród nich znajdziemy min. procedury uzyskania:
• dowodu osobistego,
• świadczenia socjalnego, pomocy społecznej,
• zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę,
• alimentów,
• ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego.
Aby skorzystać ze zwolnienia z opłaty, we wniosku należy podać cel, do którego wydawany jest dokument.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.